Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

O myších a ženách

Mám ráda zvířata. Už od malička jsem tahala domů kde co, od šneků, ptáčat, vypadlých z hnízda až po toulavé kočky. Hlodavců se u nás vystřídalo nepočítaně, a tak bych nikdy nevěřila, že to bude setkání s myší, které mně málem přivodí infarkt. Přesněji s myšicí křovinnou, krásnou elegantní myškou s dlouhým ocáskem, jejíž rodina s námi každé léto v přátelské symbióze sdílí táborovou kuchyň.

Rozhodli jsme se s mužem navštívit kamarádku, která bydlí necelou půlhodinku od našeho tábora, a protože muž měl nějaké záležitosti k vyřizování v nedalekém městě a jel dřív, vyrážela jsem z tábora sama. Na poslední chvíli jsem si uvědomila, že pytel s odpadky v kuchyni je plný a je potřeba jej odvézt do vsi. Popadla jsem pytel, ze zvyku s ním zatřepala, z díry dole vyskočila myšice a se znechuceným prskáním zmizela v díře pod nedalekým smrkem. Spokojená, že jsem myšku zachránila, jsem hodila pytel do kufru, nastartovala a vyjela.

Myšice křovinná - fotka je to prachšpatná, to uznávám, ale zato je autentická, přímo z místa činu.

 

Ve vsi jsem zastavila u kontejnerů, přiznám se, zablokovala jsem vjezd na parkoviště, ale ty dva kroky s pytlem odpadků zvládnu přece za třicet vteřin, komu by to mohlo vadit?

Vzala jsem pytel – a z vyhlodaného otvoru vyběhla další myšice. Zmateně pobíhala po kufru auta a pak se skrčila v koutku. Opatrně jsem vyndala pytel, odložila k popelnici a přemýšlela, co teď. Chytat do ruky? Vzpomněla jsem si, jak jsme před lety strávili půl dne po nemocnicích s holčičkou, která si na táboře na myšičku sáhla. Prokousnutý prst by nebyl tak strašný, ale to čekání, kdy se doktoři rozhodovali, jestli začít s vakcinací proti vzteklině nebo ne, to nám dalo zabrat.

Do ruky ji určitě chytat nebudu. Raději do bundy. Začala jsem se opatrně svlíkat, abych prudkým pohybem myšku moc nevyplašila, když se za mnou ozvalo troubení. Otočila jsem se na řidiče, jemuž jsem blokovala vjezd na parkoviště a jen koutkem oka zahlédla, jak se vyděšené zvířátko vymrštilo do výšky a mizí za okrajem zadního sedadla.

„Vyplašil jste mi myš!“ vyjela jsem na řidiče dřív, než se stačil nadechnout. Značně vyveden z míry ještě stačil odpovědět: „A vy mi blokujete parkoviště!“ Bohužel naštvaný odjel dřív, než jsem ho stihla přizvat k lovu na hlodavce.

Nedalo se nic dělat. Musela jsem sednout za volant a jet. Klidná jsem nebyla už před tím, ale v tuto chvíli jsem měla nervy napjaté tak, že při sebemenším brnknutí by vydaly tón blízký ultrazvuku. Nevím, jestli jste někdy zažili něco podobného. Pro většinu žen znamená jen sáhnout si na myš hrdinský výkon. Já si na myšku sáhnu ráda, ale ten respekt k hlodavcům, hadům i pavoukům, jenž má kořeny někde hluboko v archetypálních zkušenostech lidského rodu, s většinou žen sdílím. Jen jsem si doposud myslela, že ho umím ovládat. Neumím.

Po ujetí necelých dvou kilometrů, kdy jsem se klepala nejen já, ale se mnou celé auto, jsem náhle pocítila jemný dotyk myších tlapek na rameni. Zvuk, jenž vyšel z mých úst, se nedá přirovnat k ničemu, co jsem doposud znala. Zaječela jsem tak strašně, že se smrky kolem cesty sklonily jako ve vichřici, protijedoucí auto nadskočilo a ještě několik set metrů šněrovalo zleva doprava jinak naštěstí prázdnou silnici, a myš nejspíš prorazila hlavou podlahu auta.

Zastavila jsem a znovu klekla k otevřeným dveřím, tentokrát jsem se ale už jen zmohla na tiché prosby. Se slzami v očích jsem třesoucím se hlasem dokola opakovala: „Mymymyšičko proproprosímtě vyvyvylez!“ Nevylezla…

Nevím, jak jsem dojela do města, ale můj muž si v první chvíli myslel, že místo ke kamarádce pojedeme do nemocnice. Poté, co jsem mu vylíčila myší historku, jen změnil oddělení. Místo na JIPku chtěl zamířit na psychiatrii. Myslím, že nemusím zdůrazňovat, že pak řídil auto ke kamarádce i zpátky, a občas pobaveně komentoval přítomnost myšky v autě slovy: „Jejda, přeběhla mi přes nohu!“

Po nějaké době jsem se shodou okolností setkala s lidmi, kteří se chovem zvířat zabývají profesionálně. Zábava plynula a k dobru se dávaly veselé a ještě veselejší historky se zvířaty. Ve snaze vyrovnat se ostatním jsem vytáhla svou táborovou historku z myší, a tajně doufala, že najdu pochopení pro svou citlivou duši, tak pošramocenou myší spolujezdkyní. Místo toho si mě nakonec jedna zkušená chovatelka změřila přísným pohledem a řekla: „A to jste vážně tu chudinku odvezli úplně pryč od její rodiny a jejího domova?“

Autor: Jana Hajduchová | pondělí 6.12.2010 14:00 | karma článku: 17,70 | přečteno: 1189x
  • Další články autora

Jana Hajduchová

Měla to spočítaný

Seděli jsme jednoho letního podvečera na zahradě a vychutnávali si klid a pohodu, vylepšenou douškem bílého vína, když se z nedalekého křoví vynořil Barabáš. Už podle prvního tónu jeho zamňouknutí jsme poznali, že má plnou pusu. A taky že ano. Nesl si pěknou, středně velkou myš, tak akorát do kocouří tlamky.

11.9.2012 v 18:00 | Karma: 23,70 | Přečteno: 1620x | Diskuse| Poezie a próza

Jana Hajduchová

Mraky nad Savojskem

Orchidejová sezóna už začala - před pár dny jsme se ještě klepali v zimních bundách a dnes už kvete nejméně pět druhů. Ale díky kytkám jsem málem prošvihla něco jiného. Někdy stačí málo - jen včas zvednout hlavu a podívat se nahoru.

30.4.2012 v 14:05 | Karma: 10,18 | Přečteno: 622x | Diskuse| Fotoblogy

Jana Hajduchová

Hledá se Kenny Druhý

Znáte tu větu... Zabili Kennyho, parchanti! Zazní téměř v každém dílu nesmrtelného seriálu South Park. V následujícím díle ale Kenny vždy vstane z mrtvých a dál nesrozumitelně huhňá ze své kapuce.

19.10.2011 v 10:04 | Karma: 13,68 | Přečteno: 723x | Diskuse| Ostatní

Jana Hajduchová

Jak nás Telecom ztratil a zase našel

Před nějakou dobou proběhly tiskem informace o tom, že mezi zaměstnanci francouzského Telecomu je nepřiměřeně vysoké procento sebevražd. Telecom sice tuto informaci srdnatě popíral, my už ale víme, že jeho zaměstnanci důvod k tomu, aby si občas dobrovolně zvolili smrt, rozhodně mají. Zdůrazňuji, že tento text se celý, od začátku až do konce, zakládá na pravdě. Nic jsem nepřidala ani neubrala. Nebylo to zapotřebí.

23.8.2011 v 20:00 | Karma: 15,32 | Přečteno: 1412x | Diskuse| Ostatní

Jana Hajduchová

Čeho se to bojíte, pane prezidente?

Nerada si dělám na cokoli názor, aniž bych to mohla vidět. A často si ho dlouho tříbím, podle informací, které mám k dispozici. Kauzu kůrovec na Šumavě sleduji prakticky od jejího začátku, a už dávno vím, že otázka nestojí kácet nebo nekácet, ale kde, jak a kdy kácet a kde naopak nekácet.

4.8.2011 v 15:45 | Karma: 26,16 | Přečteno: 1676x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Uprchlíci z Ukrajiny v Česku čelili nenávisti a diskriminaci, oznámila organizace

18. května 2024  19:03

Nevládní organizace Amnesty International ve výroční zprávě za rok 2023 zkritizovala Českou...

Jihokorejci hledají způsob, jak se zbavit stresu. Soutěží v nicnedělání

18. května 2024  18:53

V Soulu se o víkendu sešlo přes sto lidí, aby v rámci soutěže, která si klade za cíl zpomalit...

Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou

18. května 2024  16:55,  aktualizováno  18:28

Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1895x
Docela obyčejná ženská, která vždycky sedí na více židlích, než na kolik je anatomicky stavěna. Jejich nohy se většinou boří do čerstvé hlíny, probublává mezi nimi potůček nebo se po nich plazí nějaká popínavá liána. Mou pozornost okamžitě přitahuje vše, co se hemží, množí, pučí, plodí a roste. V současné době žiji v Horním Savojsku, které mi pro tuto úchylku nabízí úžasné vyžití.
V diskuzích se vyskytuji s nickem Jana_61.